Personaliseringsidé 7: Intellegent søgning
Navn til service:
Intelligent søgning
Målsætning:
Mere relevante tilbud
Personalisering skal give mulighed for mere målrettede, mere relevante tilbud og anbefalinger til brugerne.
Beskrivelse/Funktion
A. Systemet kan på baggrund af brugerens adfærd (søgning, browsing, ratings/likes, lån, læste) placere låneren i nogle kategorier. Ud fra dette påvirkes rankeringen af poster i søgeresultatet.
Alternativt kan man forestille sig at der dannes en form for ’logisk base’, altså en del-mængde af poster i Brønden, så brugeren kun søger blandt materialer/kilder, der er relevante for vedkommende.
Eksempel: en bruger søger på, låner, reserverer altid eller næsten altid fysisk materiale, og interesserer sig aldrig for det digitale biblioteksudbud (netmusik, e-bøger m.v.). Det lærer systemet og kan derfor foreslå fysisk materiale som det første når brugeren søger. Eller omvendt: en bruger viser gennem sin adfærd (søgning, browsing) meget stor interesse for de digitale tilbud, hviklet systemet kan lære om brugeren og dermed foreslå først.
Der skal så altid være en knap, så brugeren til enhver tid kan udvide ding søgning.
B. Rankering påvirkes af dine venners adfærd. Á lá Google +1 – funktion.
Du har givet adgang til dine oplysninger om dit netværks adfærd på forskellige tjenester f.eks. Facebook. Så kan ding-søgefunktionen læse at af én af dine venner har søgt på, liked, lånt et materiale. Dette vises i søgeresultat-oversigten.
Formål med idéen
Når Brønden vokser og kommer til at indeholde millioner af poster fra forskellige kilder, skal systemet støtte brugeren i udvælgelsen af kilder og dermed give kortere vej til relevante materialer.
Værdi for brugeren
Lettere udvælgelse af relevante materialer.
Information fra brugeren
Opsamling af adfærd på websitet.
Tekniske overvejelser