Bruger skal kunne tilmelde sig via hjemmesiden
Hej
I anledning af at vi skal have "Åbne biblioteker" kunne det være en fin service hvis kunderne kunne oprette sig selv på vores hjemmeside.
Statsbiblioteket har tilbudt denne service i mange år:
https://www.statsbiblioteket.dk/bruger/choose_register_method.jsp
Ved I om det er muligt at gøre det samme i ding.ting?
I princippet kunne jeg oprette en formular, men så er der jo lige det med sikkerhed og de kære cpr.nummer der bliver sendt.
Er der nogle der erfaringer? Er der nogle som har planer om at oprette en sådanne service?
Grupper:
Kommentarer
Det er en gammel drøm
Det er noget vi har villet længe, men vi har mangler integrationen til NemID.
Det får vi med WAYF modulet, men om vi kan lave en oprettelse af en bruger på baggrund af det er der så vidt jeg ved ikke nogen der har set på endnu.
Det vil jo nok kræve noget udvikling af bibliotekssystemet
Vi legede i KKB med tanken i forbindelse med login via digital signatur, men løb ind i et problem med, at brugere oprettet på den måde i DDELibra automatisk fik tildelt en lånerkategori 90 (voksne bosat i udlandet) - dvs. at en selvindmeldt bruger ville kunne logge ind og reservere, men han/hun ville først få adgang til vores licensbelagte e-resurser efter et besøg på det fysiske bibliotek.
WAYF er kun for voksne
Det er fine iagtagelser i begge kommer med. Personligt har jeg også tænkt på WAYF og NemId, men hvad så med børnene? Mig bekendt har de ikke og får ikke en NemID. Så kan WAYF jo heller ikke bruges.
Hvad siger i til SB's meget enkelte og meget effektive løsning?
Statsbiblioteket
De snyder lidt. Når det gælder studerende på Århus Universitet så henter de oplysningerne om lånerne fra Universitetet via Wayf. Alle andre skal bruge en registreringsformular hvor de bagefter får en begrænset adgang indtil de laver det første fysiske lån og viser legitmation i den forbindelse.
En simpel manuel version
Man kunne godt lave en simpel manuel version af det her. Brugeren udfylder en formular som bliver sendt til biblioteket. Der opretter man en bruger i systemet i en lånerkatagori som har begrænsede rettigheder ligesom Joan snakkede om. Brugeren skal komme forbi biblioteket og vise legitimation for at blive opgraderet til almindelig bruger.
For at gøre det her sikkert så skal man konfigurere modulet Secure Pages så at formularsiden bruger https. Der skal også tænkes over efterfølgende mails så der ikke bliver sendt cpr.nr og lignende over usikre mails.
Men den rigtige løsning er selvfølgeligt at kunne bruge Wayf og en helt automatisk brugeroprettelse.
Jeg vil nødig gå på kompromis med dether
Før Axiell ændrede opsætningen af statistikken i DDELibra havde vi en del eksempler på lånere, der blev slettet som inaktive, fordi de ikke havde brugt biblioteket til andet end at logge sig på for at få adgang til vores e-resurser - og altså aldrig havde sat deres ben på et fysisk bibliotek på i et "normalt" ærinde. Jeg mener vi bliver nødt til at tilgodese denne type lånere også, så jeg vil foretrække at gå efter den komplette løsning.
NCIP
Tjenesten er beskrevet her
http://www.bibliotekogmedier.dk/fileadmin/publikationer/publikationer_engelske/danzig/danzig06/html/chapter05.htm
Create User Service
Jeg mener ikke den er understøttet af nogen leverandører i dag, men siden tjenesten og måden er beskrevet burde det være nemt rent teknisk.