Indholdskanalen 2.0 er klar til brug – og gratis i 2013!
Projekt Indholdskanalen 2.0 har som formål at udvikle en national infrastruktur, der kan danne base for og ramme om alle danske bibliotekers formidling på info-skærme, markedsføring af bibliotekernes samlede tilbud samt nyheder og borgerrelevant info fra eksterne kilder. Projektet afsluttes i april 2013 og det er lykkedes at få udviklet et meget brugervenligt Open Source Drupal website, der er meget nemt at arbejde med.
Alle danske biblioteker har nu mulighed for at blive oprettet som brugere og benytte systemet til generel markedsføring af bibliotekernes ressourcer, lokale arrangementer og almene nyheder og borgerinfo på små og store skærme i biblioteksrummet.
Drupal-sitet, som er det bagvedliggende system for Indholdskanalen, har tilmed visningen på infoskærmene indbygget direkte i systemet, så der ikke er tale om installation, men visning i en browser. I Indholdskanalens terminologi kan man lave slides, som er enkelte indholdselementer bestående af en tekst og x antal billeder, og man kan lave kanaler, som er samlinger af slides genereret ud fra en række filtre. Kanalerne kan ”startes” og viser så de udvalgte slides – i full HD-opløsning.
Alle biblioteker kan nu gratis benytte Indholdskanalen. Der er opstillet en række praktiske retningslinjer, som vi anbefaler at man holder sig til. Vi har valgt, at brugen skal være gratis i resten af 2013 for at give alle biblioteker mulighed for at afprøve systemet og vurdere, om det er noget, de ønsker at bruge til deres markedsføring på infoskærme fremover. Ønsker man at benytte det, kan man blive oprettet som bibliotek og få adgang til alle de brugere, man har brug for.
Planen er at videregive Indholdskanalen til DDB og lade DDB stå for den videre markedsføring og forretningsmodel, så Indholdskanalen kan blive udbredt og udviklet fra centralt sted og muligvis indgå i en abonnementsmodel for DDB. Såfremt DDB ikke viderefører Indholdskanalen, vil en forretningsmodel blive iværksat fra Aarhus Kommunes Bibliotekers side og denne model vil sandsynligvis bestå i, at alle, der benytter indhold fra og opretter indhold via databasen, er med til at betale for drift og udvikling.
Vi har lavet en udregning ud fra et eksempel hvor 50 biblioteker er med og benytter systemet dagligt til at producere og vise indhold. Drift og hosting vil ud fra dette eksempel koste omkring 40,-
I første omgang satser vi på, at Indholdskanalen kan fungere som et lokalt værktøj for bibliotekerne. Hvis DDB ønsker at videreføre Indholdskanalen, vil der medfølge en række anbefalinger omkring en national redaktionsgruppe til produktion af indhold til nationalt relevante kanaler, som man bør sammensætte og afsætte ressourcer til. Det vil lette produktionsbyrden lokalt og sikre adgang til masser af relevant indhold. Tankegangen går i retning af et community, hvor alle deler indhold og trækker på hinanden på både den indholdsmæssige og udviklingsmæssige front.
Indholdet består således pt. af lokale ”slides”, men da man altid kan filtrere på ens egen organisation er det ikke svært at finde rundt i indhold og kanaler. Der er dog nationale muligheder allerede nu: Et slide eller en kanal kan markeres som havende national relevans og dermed kan brugerne gå ind og kigge på, hvad andre har lavet og markeret. RSS-feeds fra f.eks. Litteratursiden, Filmstriben, TV2, TÆNK og Gaffa indgår også i systemet og der er lavet en visningsmodel for disse slides, der kompenserer for manglen på billeder i feeds’ene (se nogle af artiklens billeder).
Man kan kontakte projektleder Dorthe Brandt Larsen for yderligere information og for at blive oprettet i systemet – også hvis man blot ønsker at ”kigge ind” og se, hvordan det fungerer.
E-mail: dbl@aarhus.dk
Telefon: 8940 9413
Læs om projektet på:
Kommentarer
angående pris udregningen
Var det måske interessant om der blev angivet en kontekst for udregningen. Er de 40 kroner f.eks. pr. år, dag, måned eller borger ;-)
Men vi glæder os meget til at se og afprøve indholdskanalen.
mvh.
Toke