Personalisering 2.0 - seminar på Biblioteket Frederiksberg

Hvorfor kan et besøg på dit lokale biblioteks hjemmeside ikke være en guldgrube af skræddersyet indhold nøje udvalgt til dig? Efter et spændende personaliseringsseminar på Biblioteket Frederiksberg den 20. juni blev de første spadestik taget til at realisere den idé. Her fik en blanding af biblioteksfagfolk og brugere mulighed for at komme med ideer til, hvordan bibliotekets personaliseringsløsninger kan videreudvikles i fremtiden. Seminaret præsenterede først en række specialister indenfor brugerinddragelse og sociale medier, hvorefter det var deltagernes tur til at diskutere de forskellige løsningsmuligheder i en række workshops. Det hele skal ende ud i et katalog over ideer til udviklingen af Personalisering 2.0. Du kan se det samlede idékatalog og en video fra dagen nederst i artiklen.

 

Personalisering 1.0 – og hvad så nu?

På bibliotekerne i Frederiksberg, Gentofte, Lyngby-Taarbæk og Århus har man haft stor succes med at udvikle en personaliseret løsning for brugerne. Det er designbureauet b14, der har stået bag udviklingen, og det var netop partner i b14, Martin Dahl, der indledte med et oplæg om, hvad man som bibliotek og bruger kan med Personalisering 1.0. Med den nuværende løsning kan man som låner personalisere sin profil på hjemmesiden. Eksempelvis ved at opbygge lister over god litteratur eller spændende film, samle sin lånehistorik og på baggrund af ens præferencer få tilbudt andre relevante materialer. Det har været vigtigt for bibliotekerne at gøre personaliseringen til et frivilligt tilbud og ikke et krav til brugeren, hvorfor man som bruger er anonym og altid kan slette sine data, hvis man ønsker det. Mulighederne for at videreudvikle personaliseringsløsningerne er mange, fortalte Martin Dahl. Som eksempler nævnte han, at det bl.a. er oplagt at målrette materialevisninger brugernes alder og køn. Det er også på b14’s tegnebræt at gøre det muligt at følge andre lånere og forfattere, lave fælles læselister og personalisere det nyhedsbrev, biblioteket sender ud til brugeren.

Men hvad siger brugerne?

Et spørgsmål, der straks melder sig, når man taler om bibliotekernes muligheder indenfor personalisering, er, hvad brugerne egentlig synes om det? Det kunne seminarets næste taler, Thomas Snitker fra analysebureauet Snitker Group, kaste lys over. Han har foretaget undersøgelser blandt en gruppe brugere af Biblioteket Frederiksbergs hjemmeside, som tog udgangspunkt i deres brug og oplevelse af personaliseringsmulighederne. En af Thomas Snitkers vigtigste konklusioner er, at fordelene ved personaliseringen skal være mere konkret og tydeligere for brugeren. Det fremgår simpelthen ikke klart nok, hvad personaliseringen kan give brugeren. Der mangler også eksempler på ekstra materialer, som brugerne kan lade sig inspirere af, og så er der for meget biblioteksfagsprog på hjemmesiden. Resultaterne af brugerundersøgelsen bliver taget med i en samlet vurdering af, hvad Personalisering 2.0 skal indeholde.

Bibliotekaren som det 6. element

Med præsentationer af både de nuværende muligheder og brugernes oplevelse manglede der kun en forklaring på, hvorfor vi egentlig arbejder så meget med personalisering i disse dage? Den gav digitaliseringsekspert Peter Svarre i et medrivende oplæg om samfundets udvikling, fra da Johan Gutenberg opfandt bogtrykken i 1400-tallet, over nyhedsrevolutionen i 1950’erne og til den Internetrevolution, vi lever midt i i dag. En af Peter Svarres pointer var, at mens bibliotekaren tidligere fungerede som filter for den information, man tidligere havde adgang til, gør vi i dag brug af digitale filtreringsmekanismer. Han fremhævede fem typer filtre, som benyttes i forbindelse med personalisering: Interaktive elementer, costumisering, regelbaseret personalisering, matematisk filtrering og social filtrering. Men hvordan gør bibliotekerne brugeroplevelsen på netop deres biblioteks hjemmeside særlig og værd at personalisere? Ved fortsat at lade bibliotekaren agere filter – eller ”Det 6. element” – og på den måde gøre oplevelsen personlig, mener Peter Svarre. Man skal altså ikke blot personalisere ud fra automatiske filtre alene, men også udnytte bibliotekarens ekspertise og viden i udviklingen.

Workshop i Open Space

Efter oplæggene var det tid til at få deltagerne og deres mange ideer til Personalisering 2.0 på banen. Det foregik i fem workshops inddelt efter de fem filtreringsmekanismer, hvor deltagerne frit kunne komme med deres ideer og spørgsmål til det enkelte emne. Diskussionerne var bygget op omkring metoden Open Space, som går ud på ikke at styre workshop-processen, men lade det være op til deltagerne at vælge diskussionsemne og hvor lang tid, de vil blive ved hvert emne. Resultatet blev et katalog over inspirerende ideer til videreudviklingen af personaliseringsløsningerne på for eksempel Biblioteket Frederiksbergs hjemmeside. Det vil så munde ud i konkrete forslag til, hvordan det personaliserede bibliotek vil møde brugeren i fremtiden. Projektgruppen bag Personalisering 2.0 takker alle deltagere og oplægsholdere for en inspirerende og givende dag og ser frem til at kunne præsentere resultaterne af den videre udvikling.

Se oplæggene fra seminaret:

Læs det samlede idékatalog: LINK

Læs mere om personaliseringsprojektet: http://ting.dk/groups/personaliserings-projekt

Læs hele Snitker Groups brugerundersøgelse: https://docs.google.com/presentation/d/17RRfvGRRWbVFnS9Wt3plG8tFxyR9u9MW4XaZoakq8qc/edit

Læs mere om Peter Svarres præsentation: http://www.slideshare.net/petersvarre/personalisering-og-bibliotekerne

Kommentarer

Forsæt ideudviklingen på ting.dk

Alle er meget velkomne til at fortsætte ideudviklingen her på ting.dk (evt. i kommentarfeltet herunder). Det kan også være du har uddybninger eller kommentarer til idéerne i kataloget, som du synes projektet skal kende til. Projektgruppen går snart i gang med at udvælge hvilke idéer der skal udvikles i projektet. Vi skal nok informere jer om hvad det bliver :)

 

Comment viewing options

Select your preferred way to display the comments and click "Save settings" to activate your changes.